STEM Etkinliği Özeti: Öğrencilere Tokat'ın tarımsal önemi ve toprak çeşitliliği hakkında kısa bir video gösterildi. Daha sonra öğrencilere giriş sorusu (Fen (giriş sorusu)) soruldu: "Tokat'taki farklı topraklar aynı miktarda suyu emer mi? Neden?" Öğrenciler bu sorunun cevabını ararken işbirlikçi bir şekilde çalışmak üzere gruplara ayrıldı. Gruplara 5 toprak türü (kumlu, killi, tınlı, humuslu, kireçli) dağıtıldı ve gözlem yapmaları istendi. 5E öğrenme modeline uygun bir öğrenme sürecinden sonra öğrenci grupları "Tokat'ta taşkın riski altındaki bir alan için en iyi toprak karışımını tasarlayın" senaryosuna uygun olarak farklı toprak oranlarına sahip karışımlar hazırladılar ve test ettiler (Örn: %70 kum + %30 humus); ardından bulgularını grafiklerle (çubuk grafik) paylaştılar. Elde ettikleri sonuçlara göre posterler hazırladılar ve akran değerlendirmesi yapıldı.
GENEL TANIMLAMA: STEM eğitim yaklaşımına uygun olarak öğrenciler gruplara ayrılarak gerçek yaşam problemini çözmek için iş birlikli bir şekilde çalışmış ve 5E öğrenme modeline uygun deneysel bir öğrenme süreci yürütülmüştür. Tokat'ta en yüksek ve en düşük su emilimine sahip toprak tiplerini bulmaları, toprağın su tutma özelliğini artırmak için neler yapılabileceği ve hangi toprak tipinin drenaj için uygun olacağı tespit edilmiştir. Ayrıca Tokat'ta sel riski altında olan bir alan için en iyi toprak karışımını tasarlamaları istenmiştir.
Kurum: Ahmet Dinçer İmam Hatip Ortaokulu
Proje Yürütücüsü: Ayşe AYDOĞDU
Gönderilme Tarihi: 06.04.2025
Başlangıç Tarihi (gg/aa/yyyy): 24.03.2025
Bitiş Tarihi (gg/aa/yyyy): 25.03.2025
Kriterler: Öğrenmenin kişiselleştirilmesi, Problem ve proje tabanlı öğrenme (PDÖ), Sorgulamaya Dayalı Fen Eğitimi (BDE), Disiplinler arası öğretim, STEM öğretiminin bağlamsallaştırılması
Okul türü: ortaokul
Vaka Çalışmasına Katılan Kişiler: öğrenci, öğretmen
Yer: okulda, ders saatleri dışında
Motivasyon ve Amaçlar:
• Farklı toprak tiplerinin su emme özelliklerini karşılaştırır. (Fen Bilgisi)
• Veri toplama, analiz etme ve grafikleme becerileri kazanır. (Matematik/Teknoloji)
• Toprak yapısına uygun mühendislik çözümleri üretir. (Mühendislik)
• Doğal kaynakların korunması konusunda farkındalık geliştirir.
Öğrenilen Dersler:
• En yüksek su emme özelliği: Humuslu toprak (yüksek organik madde).
• En düşük emilim: Kumlu toprak (iri taneli, gözenekli).
• Mühendislik Etkisi: Su tutulması için humus eklenmeli; drenaj için kum kullanılmalıdır.
• Gerçek Hayat Bağlantısı: Tokat'ta sel riski altında olan bir alan için en iyi toprak karışımları tasarlanır. Sel felaketinden etkilenmeyecek/en az etkilenecek toprak yapısı olan alanlar öğrenilir.
Kaynak: https://www.stemschoollabel.eu/
Adres:
Yunus Emre Mahallesi Asri Sk. No 23 60300 Turhal/TOKAT
Telefon
3562761041